onsdag 18 maj 2011

Bamse - inte längre världens snällaste björn

Egmont slår nya rekord för att behålla titeln som Sveriges vidrigaste förlag. Häromveckan annonserades ju deras idiotiska tilltag med att skapa två nya tidningar - en tjejtidning och en killtidning - som var det mest könsstereotypiska man kunde tänka sig.

Som om inte detta vore nog har de nu sålt Bamses själ till Migrationsverket. I en tidning för barn som kommer hit som asylsökande används Bamse för att förklara att det egentligen inte alls är så dåligt att bli hemskickad igen. Då får man ju träffa sina vänner därhemma som man säkert har saknat.

Ja, otroligt men sant.

Så protestera, skicka mejl till Egmont, och bjud in alla ni känner till Facebook-eventet.

Nu ska jag gå och kräkas lite över Egmonts våldtäkt på Bamse, men innan dess kopierar jag in mejlet jag skickade, använd er av mallen om ni vill, och skicka till bamse@egmont.se, charlotta.borelius@egmont.se, ylva.mansson@egmont.se:

Hej Egmont!

Läste idag om att ni sålt ut Bamse och hans värderingar till migrationsverket, för att marknadsföra en migrationspolitik som fått stark kritik från både FN och Amnesty. Jag växte upp med Bamse som tillsammans med hans vänner lärde mig om vikten att hålla ihop och hjälpa varandra.

”Meles och hans föräldrar kommer tillbaka till sin släkt i hemlandet efter att ha blivit utvisade. Allt är så fint och idylliskt och de hade det rätt bra där ändå. Särskilt nu när han har med sig sin fina svenska modelljärnväg. I sista rutan är hela familjen lycklig och det går inte att ta miste på budskapet: Det är nog ändå bättre att bli hemskickad än att få asyl och inget ont kommer att hända dem som Migrationsverket har bestämt saknar asylskäl.” - Mattias Elftorp, skribent på HD.

Jag får, precis som Mattias Elftorp, ont i magen av det här. Det är helt sjukt att Egmont förlag genom en tidning som Bamse aktivt tar ställning för denna syn på asylpolitk och migration. För mig har Bamse-tidningen alltid varit något som präglats av rättvisa och solidaritet, det här är ju helt tvärtom. Rent av helt absurt.

Jag vill bestämt be Egmont Förlag och upphovsmännen till denna bedrövliga faktaserie att reflektera över vad de faktiskt gjort och håller på med. Det är främst barn som läser Bamse, barn är enkla att påverka. Just den här tidningen är inte vilken tidning som helst utan är utformad specifikt för asylsökande barn ihop med migrationsverket.

När jag var liten läste jag ofta dessa tidningar och Bamse var då världens snällaste björn (vilket jag fortfarande trodde för några timmar sedan) budskapet var solklart: Man ska inte vara elak mot någon för att den är annorlunda, alla ska få vara med och leka. Man ska hjälpa de som har det svårt och vara snäll.

Vad hände med Bamse? Skulle han verkligen tycka om att förknippas med en våldsam och rasistisk asylpolitik?

Efter det här kommer jag aldrig att köpa Bamse till mina barn.
Hej då Bamse. Tack för våra fina år tillsammans.

Med vänliga hälsningar

3 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Men Gud vad sjukt! Appropå detta tema, med flyktingar och att inte få stanna, tipsar jag starkt om boken "the other hand" av Chris Cleave. Så sjukt bra. De borde kanske läsa den på förlaget om de är så dumma att de tror att det innebär att "träffa sina vänner igen". Grrr!

Jonna sa...

Men va fan?! Hur förklarar man på bästa sätt för en treåring att man ska avsluta hennes Bamse-prenumeration?

Linnéa i Alabama sa...

men herregud??!