tisdag 26 april 2011

Roliga namn

Just Another Fucking Blog skriver om roliga smeknamn (Tre-steg-bakom-ölvagnen-Olsson). Jag har inga roliga smeknamn på lut, men däremot samlar vi på konstiga namn på mitt kontor och har fått ihop en rätt diger lista.

Först och främst är det så att i det här landet finns ingen slags myndighet som sätter stopp, man får registrera precis vilket namn som helst. Vilket vissa också gör.

I största allmänhet är det rätt populärt (särskilt bland den så kallade underklassen) att döpa barn till engelska namn, men med spansk stavning. Som till exempel Brayan, Yeison, Dayana eller Leidy. Eller varför inte vilket engelskt ord som helst, till exempel Onedollar (som uttalas "ånedojar").

För ett tag sen var det ett reportage om en taxichaufför som heter "Jesucristo Hitler Paracelso Zeppelin". I förnamn. Hans bror heter "Aristóteles Pitágoras Aristocles".

På vår topplista har vi:
1. Keika Soleika Malvis Dayana
2. Jiri Jari Janensi (J uttalas ungefär som H)
3. Amburguer James (=Hamburgare (på "engelska") James)

Det är riktiga personer som heter så. Namn 1 är en tremänning till en av mina arbetskamrater. Hon kommer från en by där det är en gammal kvinna som bestämmer namnen på alla barn som föds i byn. Och hon tar liksom stavelser och pusslar ihop till något hon tycker låter snyggt. Till exempel Keika Soleika Malvis Dayana.

Bubblare på vår lista är en annan arbetskamrats hembiträde som familjen hade när hon var liten. Hon hette Primitiva.

7 kommentarer:

CINDERALLEY sa...

SJUKT roligt!!!

Linnéa i Alabama sa...

Haha, nummer ett får min röst!

Jenny sa...

Jag MÅSTE flytta till Underlandet när det är dags för att registrera namn på mina barn!

Linn sa...

Jag älskar nummer 2. Hiriharihanesi. fantastiskt!

mikebike sa...

Jagf hade en kompis när jag var yngre som hette pekka kuko... Han retades förvånansvärt lite för det namnet :)

Underlandet sa...

Jenny: Gört!

Mikebike: Stackars. När jag var utbytesstudent pa High School var det en tjej som hette Christine Gaylord. Ganska jobbigt efternamn det ocksa, känner jag.

Ellinor sa...

Jag röstar på 2.
Det är synd att svenska myndigheter inte är lika frisläpta när det kommer till namn