lördag 25 juni 2011

Hur bestämmer man att nu, nu gör vi barn?

Önskerubrik från Appelpaj

----------

Jag har alltid vetat att jag vill ha barn. O har inte det.

Underlandet är väldigt annorlunda från Sverige, här har man tre månaders mammaledighet och åtta dagars pappaledighet, här kostar dagis och skola och universitet och sjukvård och allt annat en halv förmögenhet. Här finns inget barnbidrag. Här är det så himla mycket krångligare att skaffa barn.

Jag har vuxit upp med Sveriges förmåner, O med Underlandets icke-förmåner, och det påverkar såklart hur bra idé man tycker att det här med att skaffa barn är.

Så när vi bestämde att nu, nu gör vi barn, så var det inte ett beslut bara sådär på en gång, det kom efter många långa diskussioner, och initiativet var väl mest från min sida. O har aldrig velat ha barn innan men säger att jag är den första och enda personen han faktiskt kan tänka sig det med. Och nu är han peppad. Han köper gosedjur till vår framtida bebis, han kollar bebiskläder och funderar på namn.

Så kan det gå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I W.A fanns det barnbidrag för en så där tjugo år sedan. Jag upptäckte det i senaste laget, för det kallas något annat. Minns inte, men kolla för sjutton. Kanske existerar det i NSW också!
Good luck!
Anna

Duktiga Tjejen sa...

Det är så himla skönt att det inte är en klassfråga eller de problem som du beskriver i Sverige. Läser Bright Shiny Morning av Frey nu, och senaste kapitlet var i princip just o detta fast i UsA... Hoppas att Monki snart oxå är redo...