måndag 21 november 2011

Förbjudna känslor

Jag var kanske lite naiv. Jag har alltid trott att när jag är gravid, då kommer jag att gå runt och känna mig fantastiskt vacker hela tiden. Ni vet, sådär strålande som det pratas om. Med magen i vädret.

Det gör jag ibland.

Men ibland är inte hela tiden.

Den andra ibland går jag runt och känner mig ganska ful. Och tjock.
Jag vet att gravid inte är = tjock. Jag vet en massa om feministisk teori. Jag är ganska radikal.
Men jag är också en människa som lever i ett samhälle som dikterar en viss bild av hur en kvinna får se ut för att vara attraktiv (vilket är det viktigaste som finns med den ideologin). Till och med en gravid kvinna. För visst får man ha en gravidmage, men inget mer. Inte allt det där andra som kommer med på köpet. Tjockare lår, mer celluliter,  bredare höfter och liksom bredare, större, i största allmänhet.

Och trots att jag teoretiskt kan dekonstruera allt det där, analysera och kritisera, så är det inte lika lätt att bara avfärda allt i praktiken.

Trots att jag ibland känner mig fantastiskt gravidvacker. Trots att jag har världens normalaste gravidkropp. Trots det kan det hända att jag lägger mig på sängen en söndagseftermiddag och hulkgråter för att jag känner mig tjock och ful.


PS: Läs Mercyfuck om gravidkroppsämnet. Bästa jag läst på länge.

8 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Jag tror att många känner som du! Även om det är normalt att gå upp i vikt och allt det där så behöver man ju inte känns sig vacker för det. Jag känner mig extra mkt så innan mens varje gång trots att det är normalt.

Håll ut! Snart är du mamma!

Ps. Jag både tror och räknar med att bli svinful om jag har turen att bli gravid, men jag är alltid så neggo.

Ps2. De bilder jag sett på dig som preggo: skitfin!!

Jenny sa...

Du måste tänka på att det är en massa hormoner i omlopp också. Varje gång jag fulgråter så tänker jag att det inte är jag som gråter och känner mig ful, utan hormonerna.

Även om man är smart, smart, smart och fattar varför kroppen gör som den gör och att samhället är som samhället är så är det svårt.

Du är vacker. Du är vacker. Du är vacker.

Linnéa i Colorado sa...

Jag tror som Jenny, det är hormoner som gråter. Men visst är det svårt att inse att trots att man VET bättre, så hjälper det inte alltid.

Miss Baglady sa...

Jag säger som Jenny, det är mycket hormoner i omlopp också, det är ofta dem som talar. Skit i dem och bara känn att du är så jävla vacker som gravid. För det är du. Att vara gravid är ju jättefint. Njut av det.

Jag har faktiskt inte haft några sånna där dagar, bara det att jag inte kommer i kläderna, men då har jag köpt nya, större med mer trikå. För jag vägrar att vara taskig mot mig själv, jag tycker ju att jag är vacker när jag är gravid. JAG ÄLSKAR JU ATT VARA GRAVID. Och det tror jag du också gör. Så strunta i det där med att man känner sig ful och tjock. Du är gravid. och det är det finaste man kan vara.

Underlandet sa...

Så himla fina ni är allihopa! TACK! Och ja, för det mesta känns det ju fantastiskt att vara gravid och jag försöker intala mig att det är hormonerna som gråter, men ibland så liksom, ja... Blir det som det blir. Och då är det helt underbart att det finns en massa fina människor som ni.
Puss!

Sara sa...

nu är jag lite bitter, för jag har suttit hela kvällen och läst din blogg. har inte ens orkat gått på toa - så intressant är bloggen. därför kan du ju inte sluta att skriva i den nu! det är verkligen hur fantastiskt som helst att du åkte till ett annat land, blev förälskad i landet, träffa killar, blev förälskad i 'han', gift dig, och nu väntar barn. jag är helt tagen. det är exakt så som jag vill ha det också.
så fortsätt skriv! :)

hälsningar
sara

Caroline sa...

Hur går det för dig, man undrar ju. Blev det någon bebis? Hur är Underlandet och barnafamiljen ihop?

Anna sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)